جمعه، مرداد ۰۲، ۱۳۸۸

چهار نکته برای استفاده بهتر از ترمینال

استفاده از ابزارها و نکته های خاص، کارکردن با ترمینال را در لینوکس ساده و حتی مفرح می کند. در این پست من یک ابزار و سه نکته را آورده ام که باعث بازدهی بیشتر من در کار با ترمینال می شود.

استفاده از Guake

Guake یک ترمینال drop-down برای گنوم است. یکی از مزیت های Guake این است که همیشه در پانل بالای گنوم قرار می گیرد و با فشاردادن کلید F12 نشان داده می شود. برای مثال فرض کنید در حال دیدن یک سایت در فایرفاکس هستید و می خواهید دستوری را که در صفحه دیده اید اجرا کنید. F12 را فشار می دهید تا Guake ظاهر شود. سپس در پنجره جاری یا با زدن Ctrl+Shit+T یک tab جدید ایجاد کرده و دستور را اجرا می کنید.
همچنین با زدن F11 پنجره Guake تمام صفحه را می گیرد که برای کارهای ترمینالی بسیار مطلوب است. نسخه آخر Guake در مخازن اوبونتو موجود نیست (نسخه ۰.۴). می توانید فایل deb نسخه آخر را از سایت getdeb دریافت کنید. بعد از نصب Guake می توانید خصوصیات آن مثل میزان شفافیت صفحه ترمینال را در بخش تنظیمات تغییر دهید.

اجرای آخرین دستوربا !!
فرض کنید یک دستور را اجرا کرده اید و می خواهید آن را دوباره اجرا کنید. در خط فرمان بنویسید !! تا دستور قبلی اجرا شود. ممکن است بپرسید که با کلید بالا هم می توان این کار را انجام داد. !! در واقع جایگزین دستور قبلی می شود و شما می توانید کارهای جالبی با آن انجام دهید. برای مثال یکی از مشکلات من این است که معمولا فراموش می کنم که sudo را بنویسم:
$ apt-get install vlc
برای حل این مشکل کافی است من بنویسم:
$ sudo !!

اجرای آخرین دستور مورد نظر با !
فرض کنید که دستور زیر را اجرا کرده اید:
$wget http://wickoo.blogspot.com/

و پس از آن چندین دستور دیگر را اجرا کرده اید و حال می خواهید یک بار دیگر همین دستور wget را اجرا کنید. راه متداول جستجوی bash history است:
$history | grep wget

با این کار شما لیستی از دستورات wget را می بینید و می توانید دستور مورد نظر را کپی کرده و دوباره اجرا کنید. اما راه حل ساده تر استفاده از دستور زیر است:
$ !wget
این دستور آخرین دستوری که با wget شروع شده باشد را اجرا می کند.

جستجوی bash history با Ctrl + R
دو نکته قبل شکل ساده شده ای از این دستور هستند. اجرای آخرین دستور و اجرای آخرین دستور مورد نظر. حال فرض کنید که شما می خواهید دستور wget قبل از آخرین wget را دوباره اجرا کنید. برای اینکار بزنید Ctrl + R تا علامت جستجو ظاهر شود:
(reverse-i-search)`':

سپس با نوشتن اولین حروف مثلا wg شما دستور را می بینید. اگر این دستور مورد نظر شما نیست دوباره Ctrl + R را فشار دهید تا دستور قبلی که با wg شروع می شده را پیدا کنید. سپس Tab را بزنید تا اگر خواستید دستور را ویرایش کرده در نهایت اجرا کنید!

۴ نظر:

  1. ممنون
    مورد دوم برام جالب و کاربردی بود
    علیرضا (انگبینی)

    پاسخحذف
  2. یه چیزی! این ! توی gnome-terminal هم کار میکنه ها!

    پاسخحذف
  3. Thanks for introducing me to TuxRadar. It's cool.
    I knew the single ! one, but !! was new.

    پاسخحذف
  4. برای kde مشابه این رو قبلا بکار برده بودم، فکر کنم اسمش بود yamauke یا چیزی شببه به این. خیلی چیز جالبیه!
    استفاده از ! و history هم خیلی مفید و جالب بود، همیشه باید کلی بالا پایین می گشتم تا دستورات قبلی رو ببینم. مرسی :)

    پاسخحذف