سه‌شنبه، مرداد ۲۰، ۱۳۸۸

کروم در لینوکس

هر چند هنوز مرورگر وب گوگل برای لینوکس به طور رسمی عرضه نشده ولی شما می توانید نسخه آزمایشی کروم را در اوبونتو خود نصب کنید و مدتی سرگرم باشید. Chrome اسم مرورگر گوگل است و Chromium پروژه و محصول open source است که کروم بر اساس آن ساخته می شود. برای نصب نسخه اصلی کروم فایل deb زیر را دانلود کنید: google-chrome-unstable_current_i386.deb

با توجه به این که دانلود نرم افزار از سرورهای گوگل با IP های ایران مقدور نیست از یک برنامه پروکسی اضافه کنید. بعد از نصب این بسته، مخزن کروم به لیست مخازن اوبونتو اضافه می شود و شما می توانید از بروزرسانی های کروم مطلع شوید ولی متاسفانه برای دریافت فایل های آپدید هم باید apt-get یا synaptic را با پروکسی اجرا کنید.
با توجه به این مشکلات من تصمیم گرفتم از Chromium استفاده کنم. Chromium در Launchpad's PPA موجود است:
برای نصب برنامه از PPA پست قبلی من را ببینید: نصب برنامه ها از Launchpad's PPA
مشکل این روش این است که تقریبا هر روز یک build جدید موجود است و اگر بخواهید بروز بمانید هر روز باید حدود ۱۸ مگابایت دانلود کنید!

کروم نسبت به فایرفاکس بسیار سریعتر بالا می آید و به نظر من سرعت لود صفحه ها هم در آن بهتر است! البته باید نتایج یک تست دقیق را دید تا بتوان در این مورد نظر داد. صفحات فارسی در کروم درست نمایش داده نمی شوند و سیستم extension کروم هنوز راه اندازی نشده است. بنابراین هنوز کروم برای کار روزمره در لینوکس آماده نیست ولی تست آن تجربه جالبی است.

برای فعال سازی Flash Player در کروم ابتدا plugin را در پوشه کروم کپی کنید:
sudo cp /usr/lib/flashplugin-installer/libflashplayer.so
/usr/lib/chromium-browser/plugins
سپس کروم را با سویچ زیر اجرا کنید:
chromium-browser --enable-plugins
همچنین گوگل تعدادی تم زیبا برای کروم آماده کرده است. می توانید آنها را تست کنید.
options-->Personal Stuff--->Themes--->Get Themes
به نظر می رسد با میزان تلاشی که گوگل روی مرورگر خود انجام می دهد و ابتکاری که در همه زمینه ها از گوگل دیده ایم باید منتظر کامل شدن کروم و در نهایت مهاجرت از فایرفاکس به کروم بود.

۱ نظر:

  1. هربار کروم رو باز می کنم اول صفحه devlop پیش فرضش رو باز می کنه حتی homepage هم براش set کردم اما باز در کنار اون صفحه پیش فرض خودش رو باز می کنه، چطور می شه کاری کرد بیخیال بشه؟
    راستی واسه کروم چطور می تونیم یه افزونه بنویسیم که پروکسی را آن و آف کنه؟ این افزونه تو فایرفاکس خیلی بکار می آد. البته جایی یکی از دوستان در مورد استفاده از tsock و راه اندازی برنامه ها با اون گفته بود که تلاش کردم باهاش کار کنم ولی نشد.

    پاسخحذف