یکشنبه، آبان ۰۳، ۱۳۸۸

و اندر احوالات اوپن سورس

قبل از شروع این پست می خواهم کمی در مورد رابطه خودم و اوپن سورس بگویم. ببینید برای من ارزش ایده اوپن سورس و ایده های انتزاعی مشابه در مورد نرم افزار نسبت به کارایی و سادگی استفاده از آن در درجه دوم قرار دارد. در جایی که نرم افزار اوپن سورس ویژگیهای اصلی که همان کارایی و سادگی را داشته باشد چه بهتر وگر نه من دلیلی برای دفاع از آن نمی بینم. اگر ویندوز مایکروسافت آشغال است و من مجبور به استفاده از لینوکس شده ام دلیل نمی شود نقاط ضعف آن را نبینم.

در پست قبلی نوشته بودم که از دار و دسته ایدولوژی لینوکسی متنفرم که خوب موجب رنجش دوستان شده بود! هرچند واضح است اما باید بگم که منظور من خود شخص نبود و من از این نحوه تفکر (که البته بهتره اسمش را نحوه تعصب بگذارم) متنفرم و ثانیا منظور من کاربران سیستم عامل بود نه توسعه دهندگان آن. حساب توسعه دهندگان و کسانی که در این پروژه ها فعالیت می کنند جداست. من که از فهمیدن این مساله عاجزم که چسبیدن به یک ایده که در نهایت همان استفاده از یک GUI با رنگ قهوه ای یا تایپ یک سری دستور است چگونه می تواند باعث افتخار و حس برتری شود. من فکر می کنم اکثر این کاربران در ذهن خود مشغول مبارزه با غولی به نام مایکروسافت و مزخرفاتی از این دست هستند. به هر حال خیلی قصد پرداختن به این موضوعات را ندارم. همه باید با ایده های احمقانه خودشان زندگی کنند و بمیرند. من فعلا با لینوکس خواهم بود و هدف من این است که استفاده از این سیستم عامل را آسان تر و کاراتر کنم و این پست ها در همین راستاست: به عبارت دیگر یک دید انتقادی و کاربردی به لینوکس در دسکتاپ.

خوب بعد از مقدمه بالا می رویم سر اصل مطلب. در پستی که امشب خواندم یک خبرنگار بی بی سی تجربیات خود را در مورد ۲۴ ساعت کار با اوبونتو در میان می گذارد. البته آدرس مربوط به سایت Tuxradar و در حقیقت یک جوابیه به این مقاله است. مقاله اصلی را در این آدرس ببینید. این جمله ها در این مقاله به نظرم بسیار جالب و تامل برانگیز هستند:
"whole sort of little community of enthusiasts building operating systems for absolutely nothing."

"So would I actively seek to install Ubuntu or any other Linux variant on a machine I already owned? To be frank, no, because it would not make my computing life any simpler and more pleasurable than it is now."
عمق فاجعه اینجاست که چنین موضوعی توسط خبرنگار یک رسانه اصلی مطرح می شود و خوب بسیاری از کاربران برای اولین بار اسم اوبونتو را از اینجا خواهند شنید و این کامنت ها نمی تواند کسی را به سمت لینوکس بیاورد. البته دوستان عزیز الان نوشته من را تصحیح می کنند که لینوکس اشتباه است و به جای آن بگویید گنو/لینوکس و عده ای هم خواهند گفت که لیاقت این ژورنالیست و مخاطبان احمقش همان ویندوز است.

خبر دیگر این که اگر می خواهید سهمی در گسترش تعداد کاربران لینوکس داشته باشید می توانید مقاله سوالات متداول برای تازه کاران لینوکس را به فارسی ترجمه کنید و منتشر کنید. ساختن فرهنگ استفاده از سیستم عاملی که تا حدی متفاوت (بخوانید مشکل) است کار سختی است و خوب عده کمی هستند که واقعا به آن کمک می کنند. به اعضای تیم Tuxradar به خاطر این پست و پادکست های بی نظیرشون خسته نباشید می گویم.

در آخر هم نکته ای در مورد ایده های اوپن سورس و انتزاعی بودن آنها بگویم. به نظر من ساختن نرم افزارهای بزرگ مثل Eclipse یا OpenOffice به دلیل ماهیت خاصی که دارند بدون کمک شرکت های بزرگ ممکن نیست. بهترین محصولات اوپن سورس توسط کمپانی های بزرگی مثل IBM و Sun خدابیامرز عرضه و ساپورت می شوند و این روند هم ادامه خواهد داشت. گوگل هم اخیرا نشان داده که علاقه مند است در این زمینه فعالیت کند و فکر می کنم بعد از سالها تلاش Redhat، Novel و Canonical این گوگل خواهد بود که لینوکس را عمومی تر خواهد کرد. تنها راه متقاعد کردن سایر شرکت ها به عرضه محصولات در لینوکس این است که اعتماد عمومی به این سیستم عامل افزایش یابد و من واقعا ایده روشنی ندارم که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.
It is as good as it gets :(

۵ نظر:

  1. use whatever is good for you. contribute as much as you care
    either open or closed source, the fact is that we want quality, whether it comes from Bill or Steve or Linus or...
    that is my ideology nowadays.
    نمی دونم چرا انگلیسی گفتم. ولی نیت بدی نداشتم
    ممنون از پستت
    وحید

    پاسخحذف
  2. Thanks dear Vid for your comment. First off I wann say that you are free to write your comments in whatever language you prefer!

    I completely agree with your ideology! I do this or to be honest I do it most of times. I don't wanna force people to use Linux or Windows. It is a free discussion. I found the BBC journalist's comment interesting and I decided to share it. You know we can not simply ignore the popular opinions and continue our geeky asshole behaviour!

    I like to see the big picture and know where actually I stand. So I intend to continue this style here! Hope to see you more often here ;)

    پاسخحذف
  3. totally agree with Vahid, and also you.
    I know it's a silly comment but I just wanted you to know that I read your weblog :))

    پاسخحذف
  4. I agree with the three of you.
    Dude, let's see how far this goes :D

    Salar

    پاسخحذف
  5. I loved vid's comment where he says
    we want quality whether it comes from Bill, Steve, Linus or ...
    And I agree with you guys. Thank you for the great job and wish you the best.

    پاسخحذف