پنجشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۸۸

مرتب کردن فایل های mp3 با MusicBrainz Picard

اگر شما هم مثل من آلبوم های موسیقی خود را دانلود می کنید، حتما متوجه شده اید که برنامه های پخش موزیک با قابلیت مدیریت کتابخانه مثل RhythmBox، iTunes و Amarok، بسیاری از اسم آهنگ ها را درست نشان نمی دهند و در آن ها را در آلبوم های مختلف یا در یک گروه دسته بندی نشده قرار می دهند.
مشکل اینجاست که این برنامه ها اطلاعات (Tag) تگهای mp3 را می خوانند و به اسم فایل ها کاری ندارند. بعضی وقتها حتی اسم فایل ها هم درست نیست. برای داشتن یک کتابخانه آهنگ منظم باید اطلاعات تگ ها را پر کنید. برای این کار می توانید از برنامه ای به نام MusicBrainz Picard استفاده کنید. این برنامه به پایگاه داده MusicBrainz متصل می شود و با استفاده از اطلاعات فایل (مثلا md5) داده ها را گرفته و در تگ های mp3 ذخیره می کند. در مواردی هم که دقیقا این فایل پیدا نشود با استفاده از اسم فایل می توانید یک جستجوی دستی انجام داده و پس از پیدا کردن بهترین مورد اطلاعات را در فایل ذخیره کنید. Picard با استفاده از Python و qt4 نوشته شده است و می تواند در هر سه سیستم عامل ویندوز، لینوکس و مک اجرا شود. این برنامه در مخازن اوبونتو نیز موجود است. من در اینجا چند screenshot برای تکمیل یک آلبوم که به تازگی دانلود کرده ام را به شما نشان می دهم تا مراحل کار را ببینید. برای اطلاعات بیشتر در مورد استفاده های خاص از این برنامه به سایت برنامه مراجعه کنید. همچنین می توانید سوال های خود را در بخش نظرات بپرسید.
پس از نصب و بالا آمدن Picard ابتدا دو تغییر زیر را در Options-->Options انجام دهید تا اسم فایل های تگ شده در هنگام ذخیره بر اساس الگوی مشخص (شماره track و نام آهنگ ) تغییر کند:
و سپس "جابجایی فایل ها" را فعال کنید تا فایل های تگ شده در سلسله پوشه ها با نام گروه و آلبوم ذخیره شوند.
خوب من در اینجا یک آلبوم از Travis دارم که اطلاعات تگ های آن ناقص است و در پوشه ای به نام گروه و آلبوم ذخیره شده است.
این پوشه را به Picard اضافه می کنم.
سپس دکمه scan را می زنم تا عملیات تطبیق شروع شود. همانطور که در تصویر زیر می بینید آهنگ های من از دو آلبوم Travis گرفته شده اند (اسم آلبوم ها یکی است اما مدت زمان پخش آن متفاوت است). آهنگ های تطبیق داده شده با یک علامت سبز رنگ مشخص می شوند. اگر تطبیق کامل نباشد، رنگ این آیکون زرد یا قرمز خواهد بود.
خوشبختانه همه فایل ها پیدا شدند. در این مرحله اگر داده های تگ پیدا نشد، دکمه lookup را بزنید و در سایت MusicBranz دنبال تگ مورد نظر بگردید. اطلاعات بیشتر را در فروم و ویکی MusicBrainz پیدا کنید.
خوب در اینجا من فایل های تطبیق داده شده را ذخیره می کنم.
در شکل زیر می توانید ببینید که تگ فایل ها کامل شده است و به صورت منظم در محل مورد نظر ذخیره شده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر