جمعه، بهمن ۰۹، ۱۳۸۸

چرا من دیگر از اپل خرید نخواهم کرد

پس از یک انتظار طولانی، سرانجام کمپانی اپل وسیله قابل حمل جدید خود به نام آیپد را معرفی کرد و بیش از پیش من را ناامید ساخت.
آخرین وسیله اپل من یک iPod Touch بود و کاملا از آن راضی بودم و حس می کردم هر چیزی که اپل تولید کند بهترین است. اما ماجرای زیر نظر مرا نسبت به اپل عوض کرد. نزدیک سه ماه است که در خانه دیگر از لینوکس استفاده نمی کنم. در شرکت نیز قصد دارم اوبونتو را پاک کنم و ویندوز 7 یا OpenSuse را به عنوان سیستم عامل محیط کار امتحان کنم. با اینکه هیچ گاه کاربر اپل در دسکتاپ نبوده ام اما همیشه این حس را داشتم که OS X سیستم عامل برتر است تا اینکه تصمیم گرفتم یک MacBook Pro بخرم!
پس از جستجو دریافتم که مدل های جدید اپل همگی با مانیتورهای براق (glossy) عرضه می شوند! و خوب من فکر می کنم مدل های براق به هیچ وجه برای کار حرفه ای مناسب نیستند. کار کردن با این مانیتورها در یک محیط پر نور بسیار سخت است و برتری این مانیتورها در فراهم کردن رنگ های زنده تر، برای من که اکثرا مشغول کار با متن هستم بی فایده است.
پس از آن با توجه به اینکه مدتی خواستار خرید یک صفحه نمایش بزرگ بودم، تصمیم گرفتم که یک مانیتور 23 اینچ سامسونگ و یک دستگاه مک مینی بخرم! قیمت این دستگاه حدود 900 هزار تومان است که با توجه به قابلیت های آن اصلا نمی ارزد. پس از مدتی پرس و جو به این نتیجه رسیدم که خوب بهتر است که یک iMac بخرم ولی باز متوجه شدم که iMac ها نیز فقط با مانیتورهای براق عرضه می شوند! در همین روز ها بود که Tablet جدید اپل عرضه شد و اپل کلکسیون محصولات خود که با ذایقه من سازگار نیستند را کامل کرد.
با اطمینان می توانم بگویم که تنها کار خوبی که این وسیله می تواند انجام دهد خواندن صفحات وب و کتاب های دیجیتال است. ویژگی های صوتی و تصویری آن نیز باید فوق العاده باشد. با وجود این همه سر و صدا این وسیله هیچ چیزی جز یک iPhone با صفحه بزرگتر نیست و من ترجیح می دهم پول خرید آن را نگه دارم تا سال آینده یک لپتاپ سریع تر و سبکتر بگیرم. حتی iPad امکان Multitasking هم ندارد.
چون یک Ebook Reader سونی دارم (بدترین خرید عمرم) حس می کنم اپل با عرضه iPad مسیر درستی را در زمینه کتاب خوانهای دیجیتال طی می کند. تکنولوژی E-Ink به کار رفته در ebook reader ها سرعت refresh بسیار پایینی دارد و به راحتی کاربر را آزار می دهد. اما فکر می کنم که هنوز خواندن کتاب به صورت کاغدی از همه این تکنولوژی های بهتر است. مسلما آیپد برای بسیاری از کاربرانی که قصد خرید یک ebook reader را دارند گزینه مناسبی است.
سیاست های اپل نشان می دهد که هیچ گونه احترامی برای نظر کاربران حرفه ای قایل نیست و فقط به دنبال تست کردن ایده های جدید خود است. هرچند اپل در بسیاری از زمینه ها خالق نوآوردی بوده و خواهد بود، ولی رفتارهای انحصار طلبانه و دیکتاتوری آن مثل AppStore، رمزگذاری دیتا بیس iPod به نحوی که تنها با iTunes بتوان روی آن موزیک ریخت، عدم پشتیبانی از Flash، قفل iPhone و دردسر Jailbreak و عرضه سیستم عامل با سخت افزار خود (لپ تاپ های با مانیتور براق) از جمله دلایلی هستند که من دیگر از اپل خرید نخواهم کرد.









بجای iMac یک IdeaCentre لنوو می خرم. بجای iPhone یک Nexus One گوگل و سال آینده یکی از لپتاپ های پرقدرت و سریع لنوو مثل T400s. با توجه به پایداری و سبک بودن ویندوز 7، دیگر نیازی به OS X هم ندارم!















۵ نظر:

  1. باهات موافقم مخصوصا با پاراگراف های آخر مطلبت که اپل برا نظر کاربرای حرفه ای هیچ ارزشی قائل نیست. انحصار طلبی اپل باعث می شه که جذب مشتری نداشته باشه و فقط در حد مشتری های ثابت خودش بمونه. در مورد آیپد تا حدودی باهات موافقم ولی معتقدم که از این وسیله باید در حدی که اپل ادعا می کنه انتظار داشت. من چند تا دمو دیدم ازش و تو این دموها هیچ ادعایی خارج از بازی و مرور اینترنت و دیدن فیلم و عکس و گوش دادن موزیک و ... نشده بود. و قیمتش هم به نظر میاد برا این چیزا مناسب باشه (تو اشل اپل) ولی اگه انتظار یک مینی کامپیوتر یا تبلت پی سی و ... ازش داشته باشیم محصول بسیار ضعیفی محسوب می شه. به هر حال با اینکه بسیاری از خصوصیات محصول های اپل رو دوست دارم باید اعتراف کنم که یه سری کاراش واقعا تو ذوق می زنه!

    پاسخحذف
  2. ما وقتی خبرش رو شنیدیم، گفتیم شاید محصول خوبی باشه. اما وقتی وحید گفت که مالتی تسک نیست، حال نکردم باهاش!
    من که اپل باز نبوده و نیستم، ولی اینطور که به نظر میاد باید قید رفتن به سمت مک بوک و اینها رو بزنم!

    پاسخحذف
  3. به وحید: راستش شایعه و پیش بینی ها در مورد آیپد به قدری زیاد بود که من فکر می کردم چیزی مثل آیفون از کار در خواهد اومد. بعدش اگه پشتیبانی از فرمت ویدیو مثل آیفون باشه و PDF رو هم ساپورت نکنه بدرد چیزهایی که ادعا کرده هم نمی خوره.البته باید صبر کرد و دید!

    به حمید: من که قیدشو زدم! خیلی دلم می خواست مک بوک می داشتم ولی اپل خیلی خره!

    پاسخحذف
  4. شک نکن Nexus One خیلی از iPhone بهتره. من قبلا آیفون داشتم ولی حالا به خاطر Nexus One کنار گذاشتمش. iPad زیاد چیز جالبی به نظر نمیاد ولی چون زیاد سفر میکنم میخوام یه Macbook Air بگیرم.

    پاسخحذف
  5. سلام به همگي
    ايوهناس(؟؟؟) يکي بياد اينارو به اين بندگاني که هنوز دستشونم به مک بوک و مکينتاش نخورده حالي کنه که ميگن نه اپل بهترينه و خاصه و ...
    من يکي هروقت با مک کارميکنم ميگم خدا پدر و مادر بيلي رو بيامرزه که ويندوزي (به جز ويستا)داد بيرون وگرنه چه بر بشريت مي اومد خدا داند

    پاسخحذف