جمعه، بهمن ۳۰، ۱۳۸۸

مورچه خوار

در زمان وب 2.0 شاهد ظهور Startup های مختلفی مثل فیسبوک، تویتر، فریندفید، دیگ و ... بودیم که مثل قارچ در سراسر اینترنت رشد کردند. بعضی از این Startup ها خود به غول های اینترنتی تبدیل شدند و بسیاری هم توجه زیادی جلب نکردند و از بین رفتند. چند وقت پیش فکر می کردم که دیگر جایی برای ایده های جدید در وب 2.0 باقی نمانده است. تمامی سایت های جدید شامل مجموعه ای از قابلیت های شناخته شده مثل Like, Share, Comment و ارسال به فیسبوک و تویتر هستند. حتی گوگل با این سطح نو آوری هم چیز جدیدی با Buzz به ما عرضه نکرد. یک مینیاتور فیسبوک در جیمیل!

تا این که هفته گذشته در اخبار خواندم که گوگل کمپانی به نام Aardvark را خریده است. کنجکاو شدم که بدانم این سرویس چیست. Aardvark یا مورچه خوار یک سیستم پرسش و پاسخ آنلاین است. چیزی شبیه Yahoo! Answers ولی با ویژگی های جالب تر و پاسخ سریع. ابتدا شما در این سایت ثبت نام می کنید و مشخص می کنید که در چه زمینه هایی تخصص دارید. وقتی کسی یک سوال در این زمینه ها می پرسد مورچه خوار با شما تماس می گیرد (اگر آنلاین باشید از طریق خود سایت و در غیر این صورت با گوگل تالک یا جیمیل) و از شما می خواهد که به سوال پاسخ دهید. چگونگی تماس و تعداد آن در روز قابل تنظیم است.
نکته بسیار جالب در مورد این سرویس سرعت پاسخگویی است. وقتی شما یک سوال می پرسید تقریبا در عرض 2 تا 3 دقیقه پاسخ خود را می گیرید و معمولا جواب ها قابل قبول هستند. مورچه خوار در شبکه کاربران خود می گردد و بهترین فرد پاسخ دهنده را انتخاب می کند.انتخاب نام مورچه خوار برای این سرویس نیز بدلیل همین امکان جستجو در شبکه و پیدا کردن پاسخ دهنده است. اکنون علاقه گوگل به این سرویس کاملا برای من واضح است. دسترسی به پایگاه داده این سایت و امکان آنالیز آن این امکان را فراهم می کند که گوگل به سوالات شما نیز پاسخ دهد!
کارکردن با این سرویس تجربه جالبی است و به قول یکی از دوستان حس مفید بودن به آدم دست می دهد! توصیه من این است که همین امروز مورچه خوار را امتحان کنید.

۹ نظر:

  1. جالب بود.
    مطلب حمید در مورد dropbox رو هم بخونید
    http://blog.hamidcity.com/?p=652

    پاسخحذف
  2. من که موفق نشدم ثبت نام کنم. یا سرویسش به مشکل خورده یا خیلی قابلیت استفاده ش پایینه!
    بعدا دوباره امتحان می کنم

    پاسخحذف
  3. مرسي از زحمتاتون ولي حيف كه به درد نخورد

    پاسخحذف
  4. به ناشناس: کامنت بسیار مفیدی بود! آخه آدم حسابی یه خط بیشتر بنویس ببینم چی می گی!

    پاسخحذف
  5. اشتباهي که خيليا ميکنن اينه که فيلداي تخصصيشونو درست وارد نميکنن. مثلا مال من اينه gaming, programming, music, middleEast. اگه چيزاي خيلي بخصوص بزني، طبيعتا سوالاي جالبي هم گيرت نمياد. خودش تشخيص ميده که sql جزو programming‌ حساب ميشه ديگه لازم نيست همه ي فيلدهاي تخصصي رو وارد کني

    پاسخحذف

  6. سایت درج آگهی رایگان کافه نیاز قصد دارد آگهی های رایگان شما را در این سایت ثبت کند و همچنین این سایت در زمینه رپورتاژ آگهی ارزان قیمت هم فعالیت می کند
    https://kafeniaz.com
    https://kafeniaz.com/page/13

    پاسخحذف