پنجشنبه، بهمن ۲۹، ۱۳۸۸

چه کسی دوست شماست؟

یکی از تفاوت های دنیای واقعی و مجازی ماهیت دوستان و سطح دوستی هاست. بعد از محبوب شدن شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، یکی از اولین کارهایی که افراد پس از عضویت انجام می دند اینه که هر کسی رو حتی یک بار هم دیدن به لیست دوستان خود اضافه می کنند. واقعا چه چیزی یک نفر را واجد صلاحیت لازم می کنه تا من او را به عنوان دوست در فیسبوک اضافه کنم؟
افرادی رو که در دنیای واقعی می شناسم گروه بندی های مختلفی دارن. دوستان کاملا صمیمی که می تونم در مورد همه چیز باهاشون صحبت کنم و با هم خوش بگذرونیم. دوستان محیط کار و دانشگاه که هنوز خیلی صمیمی نشدن و روزی چند ساعت می شه اونا را تحمل کرد و بعضا آدمای جالبی از توشون پیدا کرد. بعضی ها که باهاشون سلام علیک داریم و بعضی ها که اصلا ترجیح می دیم شکل نحسشون رو نبینیم.
حالا چیزی مثل فیسبوک رو در نظر بگیرید که همه این چیزها رو به هم می ریزه. توی فیسبوک معمولا همه هم کلاسی ها و همکاران و بعضی از اساتید و مدیران و ... رو به لیست دوستان اضافه می کنیم. من همیشه این حس رو داشتم که همه این افراد کسانی نیستند که من بتونم اونا رو به عنوان دوست بشناسم و بخوام مطالب رو باهاشون به اشتراک بگذارم. تابستان گذشته حدود 200 دوست فیسبوکی داشتم که الان رسوندمش به 130 و تصمیم دارم که 30 تا دیگشو هم بندازم بیرون! تنها دوستان گذشته، کنونی و آینده من و آدم هایی که بخواهم ازشون خبر داشته باشم در لیست من جا خواهند داشت.
تازه در مورد قبول درخواست دوستی هم خیلی محتاط شدم. مثلا یه دختر هم دانشگاهیه سابقم که قیافه خیلی تخمی هم داشت اومده درخواست دوستی داده. آخه یکی نیست بهش بگه که کسخل ما در طول 5 سال دانشگاه حتی یک بار هم سلام علیک نداشتیم حالا واسه چی میخوای داشته باشی؟
یا این بابا مدیر فروش پروژه که عین این عقب افتاده ها هو هو میخنده اومده منو add کرده. آخه من با تو چه صحبتی دارم که منو اینجوری تو رودرواسی میذاری؟ حالا تا کارم باهاش تموم نشده نگهش می دارم بعدش هم میندازمش بیرون. تنها مورد استثنا که کسی رو که نمیشناسم ولی به عنوان دوست اضافه می کنم اینه که اولا دختر باشه و ثانیا خوشگل! حداقلش اینه که حتی اگه صحبتی هم پیش نیاد هر چند وقت یک بار عکس های مهمونیشو آپلود می کنه و سرگرمی خوبیه. معمولا میشه توی لیست دوستاش هم گشت و چند تا دختر خوشگل دیگه هم اضافه کرد. Some piece of Art برای پروفایل شما. با مزه ترین اتفاق هم این بود که بعضی ها رو که از لیستم حذف کردم دوباره منو add کردن و من هم reject کردم و خیلی حال داد.
نظر شما در مورد معیار دوستی در دنیای مجازی چیه؟

۵ نظر:

  1. یکی از اون کارهایی که فقط از تو بر میاد. ها ها ها. حالا مطمینی مدیر پروژه اینجا رو نمیخونه ؟!

    پاسخحذف
  2. vase chi khali mibandi , akhe kodoom khari peida mishe be to pishnehad bede :-?

    پاسخحذف
  3. به مجید! ها ها ها مدیر فروش پروژست! یه moron به تمام معنا! بفهمه هم بیشتر می خندیم مثل خودش هو هو هو

    به ناشناس! نمی دونم همون ناشناسی هستی که به عمت علاقه مند شده بود و قرار بود فیدم حذف کنی یا نه! آره عمت بود که خب پیشنهاد مجددشو رد کردم! ها ها ها

    پاسخحذف
  4. خوبه که! من کلا میخوام توی ارتباطات حضوری ام با دیگران یه کم اصلاحات انجام بدم. دنیای مجازی رو زیاد جدی نمیگیرم برای دوستی هاش

    پاسخحذف
  5. چن روز پیش با مانی داشتیم سر دنیای واقعی و مجازی بحث میکردیم. یکی از نتایجی که بهش رسیدیم این بود که تکنولوژی های اخیر دنیا همون قدر که میتونن اسباب رفاه باشن میتونن خیلی راحت زندگی رو زهر کنن. مثل موبایل یا تلویزیون. باید راه استفاده شو بدونیم. تلویزیون که هیچ کاربردی برای من نداره و تا حد امکان ازش دوری میکنم. موبایل رو هم روزی دو سه بار چک میکنم و کلن سایلنسه. سوشال نتورکها هم اگه بهشون نرسی راحت میرن روی اعصاب. منم چن وت پیش نزدیک به 40 نفر رو از توی فیسبوکم پاک کردم. گودر هم همینطور یه پاکسازی کردم. مشکل اینه که بیش از 99 درصد مردم اصلا نمیدونن چجوری این ابزارهای جدید ریده به زندگیشون.

    پاسخحذف