جمعه، آبان ۲۲، ۱۳۸۸

این هفته: گنوم 3.0 برای اولین بار زمانی که برگها می ریزند

[ heise.de یکی از سایت های محبوب من در زمینه اخبار IT است. یکی از بخش های این سایت که متاسفانه در بخش انگلیسی وجود ندارد مقالات هفتگی است که در مورد یکی از مباحث روز اوپن سورس نوشته می شود. از این به بعد هر هفته ترجمه این مقاله ها را با عنوان این هفته در وبلاگ قرار می دهم. این اولین تجربه من در ترجمه یک متن فنی از آلمانی به فارسی است بنابراین از دوستان عزیز تقاضا دارم که پیشنهاد ها و انتقاده های خود را از من دریغ ننمایند!
کشور آلمان یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه اوپن سورس و نرم افزار آزاد است. برای مثال آلمان با 40 درصد بالا ترین درصد استفاده کنندگان فایرفاکس در کشورهای پیشرفته را به خود اختصاص داده است. امیدوارم این مقالات برای شما نیز مفید باشد ]

براستی نمی توان برنامه نویسان گنوم را (به خاطر اعلام زمان قبلی انتشار گنوم 3.0) عجول و بی فکر نامید. برای اینکه پایداری محیط دسکتاپ محبوب لینوکس را به خطر نیندازد، تیم انتشار گنوم تصمیم گرفت، نسخه 3.0 را برای اولین بار در پاییز بعدی منتشر کند.
هنگامیکه این هفته خبر تصمیم انتشار گنوم 3.0 در سپتامبر 2010 به طور رسمی اعلام شد، کمی نامید بودم. اما این خبر یک غافلگیری غیر قابل پیشبینی نبود. در واقع این تصمیم با شعار گنوم کاملا هماهنگ است: بهبود ظاهر دسکتاپ لینوکس به صورت پیوسته اما نه بطور خاص با سرعت زیاد صورت می گیرد.
رقیب گنوم، KDE روش کاملا متفاوتی دارد. هنگامیکه این پروژه تقریبا دو سال پیش با معرفی KDE 4 تغییرات اساسی اعمال کرد و محیط دسکتاپ خود را از نو چید، سر و صدا و اعتراض زیادی به راه انداخت. این موضوع پیش از هر چیز دیگر به این دلیل بود که سازندگان KDE، دسکتاپ جدید را به صورت یک محصول نیمه تمام به کاربران خود ارایه کردند. خود تغییرات اعمال شده در KDE 4 کمتر مشکل ساز بودند.
از KDE 4.0 - در واقع یک نسخه بتا که هنوز از بسیاری از بیماری های کودکان رنج می برد – تا KDE 4.3 کار زیادی انجام شده است. در این ضمن تقریبا همه کاربران KDE به سیستم جدید عادت کردند و هر روز به تعداد distro های متمرکز بر KDE که ورژن پایدار قبلی (KDE 3) را از مخازن خود حذف می کنند افزوده می شود.
انجام چنین کاری از گنوم غیر قابل تصور است. این که گنوم 3.0 با بسیاری تغییرات جدیدش را عرضه کنند بدون آنکه سیستم را با کامل و دقیق تست کرده باشند، با فلسفه گنوم سازگار نیست. بنابراین ویژگی های جدید و چشمگیر احتمالی نظیر Gnome Sell و Gnome Zeitgeist که از شش ماه پیش در دسترس هستند، برای یک مدت طولانی آماده نخواهند شد و احتمالا تا ماه مارس (نسخه جدید گنوم دو بار در سال، همواره در مارس و سپتامبر منتشر می شود) به مرحله بتا می رسند.
علاوه بر این Gnome Shell، یکی از چنان تغییراتی (به کلمات زیبای انگلیسی User Experience) است که تیم گنوم نمی خواهد قبل از آن که نتایج Usability-Test آن مثبت باشد آن را به کاربران عرضه کند. یک روش عاقلانه در دنیایی که نرم افزار به صورت نیمه پخته برای کاربران سرو می شود و کاربر به عنوان یک موش آزمایشگاهی به کار گرفته می شود.
همچنین این مساله که اینتل برای Clutter GUI-Toolkit - که همراه با Metacity پایه موتور جدید مدیریت پنجره ها Mutter در گنوم 3.0 است - تقاضای یک به اصطلاح copyright-assignment کرده است کمی کار را پیچیده کرده است. به طور کلی این موضوع فرمالیته است اما هنوز کاملا تکلیف آن روشن نشده است.
بنابراین گنوم 2.30 در مارس آینده می آید. با وجود اینکه بعضی سایت های خبری این را به عنوان یک تاخیر نشان دادند اما تیم انتشار گنوم امکان تاخیر را از ابتدا به حساب آورده بود. مدیر انتشار گنوم، وینسنت اونتس در یک مصاحبه در زمان انتشار گنوم 2.28 به طور واضح بیان کرده بود: "ما می خواهیم گنوم 3.0 را در مارس 2010 عرضه کنیم، اما وقتی این موضوع امکان پذیر نباشد با این موضوع که قرار را به سپتامبر 2010 به تعویق بیندازیم، مشکلی نداریم. وقتی مارس برای عرضه قابل تحقق نباشد، گنوم 3.0 در پاییز می آید."
برای کاربران اوبونتو این موضوع تفاوت بزرگی ایجاد نخواهد کرد. نسخه جدید اوبونتو 10.04 (Lucid Lynx) که برای آوریل 2010 برنامه ریزی شده است یک نسخه Long-Time-Support است که کمپانی مادر کانونیکال دوست ندارد آن را با نرم افزار خیلی جدید عرضه کند. بنابراین حتی اگر گنوم 3.0 در مارس آماده می شد تازه برای اولین بار در اوبونتو 10.10 که اکتبر 2010 می آید سر و کله اش پیدا خواهد شد.
در اوپن سوزه و فدورا، گنوم 3.0 اولین اجرای خود را در نسخه های 14 در فدورا و 12 در اوپن سوزه تجربه خواهد کرد. علاقه مندان به تست دسکتاپ جدید می توانند از هم اکنون نسخه در حال توسعه را از مخازن نصب کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر