دوشنبه، آبان ۱۸، ۱۳۸۸

یک اصطلاح جالب از مارتین فاولر

دیروز مطلبی در مورد continuous integration در سایت مارتین فاولر می خواندم. مارتین فاولر یکی از خوش فکر ترین افراد حال حاضر دنیای نرم افزار است. خواندن مقاله های مارتین بسیار لذت بخش است. در حین خواندن این مقاله به پاراگراف زیر برخوردم که اصطلاح جالبی داشت و مطرح کردن آن خالی از لطف نیست:
The basic rule of thumb is that you should be able to walk up to the project with a virgin machine, do a checkout, and be able to fully build the system. Only a minimal amount of things should be on the virgin machine - usually things that are large, complicated to install, and stable.
یک ماشین virgin! راستش تا کنون من در مورد کامپیوتری که باهاش کار می کنم این گونه فکر نکرده بودم که زمانی virgin بوده است! یک بار سر یک پروژه JBoss درست کار نمی کرد. همکارم به من گفت که بیا یک JBoss نو نصب کنیم و عملیات را دوباره تکرار کنیم و کلی به اصطلاح JBoss نو خندیدیم ولی فکر نمی کردم که بشود اصلاح virgin را برای JBoss هم به کار برد!

بنا بر ارادتی که به برادر کچل فاولر دارم مراحل استفاده از یک ماشین (منظور نرم افزار نصب شده روی ماشین) از دید ایشان را تشریح می کنم.
  1. ماشین virgin است و خوب شما با نصب برنامه ها آن را از این حالت خارج می کنید!
  2. زندگی زناشویی شما با ماشین شروع می شود. گاهی برنامه ها به شما حال می دهند. گاهی مجبور می شوید از راه های دیگری عمل کنید تا امورات شما بگذرد! (مثلا استفاده از command line به جای gui) و خوب گاهی هم ممکن است جای شما و ماشین عوض شود و بخواهد مقداری با شما حال کند که معمولا زیاد می افتد.
  3. زمانی از دست این زندگی خسته می شود و درایو ها را فرمت می کنید و یک ساعت بعد یک ماشین virgin جدید خواهید داشت!
If life was that easy! ;)

و نکته مهم در مورد Continuous Integration و سیستم ساخت این است که بتوانید سریع ماشین را راه بیاندازید و به زندگی خود ادامه دهید!

۱ نظر: