سه‌شنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۸۹

بهترین و بدترین خرید های سال 88

در این پست می خوام از خرید های پارسالم بنویسم. من کلا آدم ولخرجی هستم و معمولا دوست دارم آخرین دستگاه های دیجیتالی رو بخرم. به هر حال پارسال با این بحران مالی که شرکت دچار بود، حقوق (منظم؟؟) نمی گرفتم و خرید ها خیلی کمتر از سال گذشته بود ولی در هر حال یک تجربه جالب و مهم به دست آوردم که در آخر پست باهاتون در میان میگذارم. اول از خرید های بد شروع می کنم!

بدترین خرید سال: Sony Reader PRS-600
یکی از آرزوهای من داشتن یک کتاب خوان الکترونیکی بود که بتوانم بدون نیاز به لپتاپ کتاب ها با فرمت PDF رو بخونم. iPod Touch صفحه کوچکی داره و خواندن را مشکل می کنه، به همین دلیل تصمیم گرفتم که به یکی از دوستان که برای تعطیلات از کانادا به ایران می آمد بگویم که برام یک ریدر بخرد. بین آمازون کیندل و سونی ریدر شک داشتم. مدل جدید سونی در تئوری دستگاه بسیار بهتری بود. پشتیبانی مستقیم از PDF، امکان صفحه لمسی، ظاهر زیبا، پروسسور قوی تر و DRM Free بودن. تنها نکته منفی که در مورد این دستگاه دیده بودم این بود که بعضی از کاربران از یک انعکاس نور جزیی شکایت داشتند. سونی در ریدر جدید خود یک لایه لمسی روی صفحه E-Ink قرار داده است که باعث انعکاس نور می شود. خلاصه ریدر من رسید و با وجود تمام وِیژگی های بالا اصلا محصول دلچسبی از کار در نیومد:
  1. تکنولوژی E-Ink سرعت refresh بسیار پایینی دارد و در نتیجه موقع ورق زدن یا هایلایت کردن خطوط بسیار کند عمل می کند.
  2. لایه Touch Screen از نوع فشاری است و نه حرارتی مثل آیفون و برای من که با محصول اپل کار کرده بودم خیلی مسخره به نظر می آمد.
  3. انعکاس نور صفحه واقعا آزار دهنده بود! واقعا دلیل گذاشتن چنین لایه ای که خواندن را مشکل می کند و اصلا جایگزین مناسبی برای دکمه ها نیست را درک نمی کنم.
  4. تکنولوژی E-Ink در محیط های روشن خوب جواب می دهد ولی در محیط های کم نور تر قابل خواندن نیست. چراغ های تعبیه شده در دستگاه هم نور یکنواختی تولید نمی کنند و خیلی جالب نیستند.
475 هزار تومان برای این وسیله خیلی زیاد بود و متاسفانه اصلا قابل استفاده هم نیست. برای کسانی که می خواهند یک ریدر بخرند شدیدا آیپد را توصیه می کنم. خواندن کتاب روی آیپاد تاچ هم خیلی دلپذیر تر از این وسیله است و حس می کنم صفحه بزرگ آیپد برای خواندن کتاب ایده آل باشد (و فقط برای خواند کتاب).

هدست بلوتوث فیلیپس SHB6110:
بعد از چندمین هدستی که سیمش به پام گیر کرد و به رحمت ایزدی پیوست تصمیم گرفتم این دفعه یک هدست وایرلس بگیرم. و چون می خواستم اون رو با لپتاپم استفاده کنم تصمیم گرفتم دنبال یک مدل بلوتوث بگردم. مدل های infrared یک کانکتور بزرگ دارند که برای PC یا تلویزیون مناسب هستند. بعد از مدتی گشتن در سایت های اینترنتی و بررسی بازار ایران تنها مدل قابل قبول SHB6110 بود با قیمت بالا تر از 100 هزار تومان. این هم توضیح مشخصات دستگاه در سایت فیلیپس:
Enjoy wireless stereo music and switch seamlessly to calls. Experience rich, lively sound with the integrated FullSound digital sound enhancement. Adjustable OptiFit design ensures a personalized comfort fit.
یا گوش های من به هدست های خوب عادت دارن یا اینکه کیفیت این هدست واقعا خیلی پایینتر از حد انتظار بود. کلا تکنولوژی وایرلس برای هدفون ها خیلی جدیده و فکر نکنم فعلا بشه چیزی بهتر از این پیدا کرد. برای تماس تلفنی و گوش کردن همینجوری موزیک گزینه بدی نیست اگه پول زیادی دارید! در ضمن ظاهر هدست خیلی قشنگه!

iPod Shuffle
یک آیپاد شافل جدید هم خریدم! با وجود زیبایی و کوچکی وسیله رو اعصابیه. نداشتن صفحه نمایش شما رو مجبور می کنه برای پیدا کردن آلبوم بعدی همش دکمه بعدی رو بزنین و دکمه بعدی یعنی دوبار فشار دادن دکمه روی سیم گوشی! بهترین استفاده این دستگاه اینه که یک سری آهنگ Trance روش بریزم و برم بدوم و نیازی به رفتن به بعدی و قبلی هم نداشته باشم! فعلا که حس دویدن نیست تا هوا حسابی گرم بشه. در ضمن اگر می خوان به دوست دخترتون هدیه در حد 80 تومان بدین، رنگ صورتیش انتخاب خیلی خوبیه!


خوب امسال خیلی خرید های جالبی نداشتم! راستش برنامه داشتم یک TV LCD و یک صندلی خیلی راحت مثل چیزی که چندلر و جویی توی فرندز داشتن بخرم و یک گربه! چیزایی که سال آینده اگه تو ایران موندگار شدم می خرم! اما حال بریم سراغ بهترین خرید های امسال:


Creative EP-570
با وجود قیمت ارزان (22 هزارتومان) این هد فون ها کیفیت فوق العاده خوبی دارند و خیلی سبک و راحت هستند. نه مانند هدفون های بزرگ تمام گوش را می پوشانند که باعث خستگی و داغ شدن گوش ها شوند و نه مثل هدست های in-ear که استفاده ازشون برای مدت طولانی اذیت کننده است.


بهترین خرید سال: PS3
دراصل این وسیله رو برای برادرهام خریدم و تعطیلات نوروزی. من خودم خیلی اهل بازی نیستم. ولی این جور که به نظر میاد خرید یک PS3 از کارت گرافیک خوب و حافظه برای بروزرسانی PC برای بازی های جدید ارزان تر از کار در میاد. و یک جور حال وهوای دیگه داره بازی PES توش. دسته های وایرلسش هم جالن و فکر می کنم 2 3 سالی بشه باهاش بازی کرد (بازی های جدید براش عرضه بشن بدون نیاز به بروزرسانی). بزرگترین مشکلش بازیهای گرون قیمتشه ولی در کل فکر می کنم خرید بسیار خوبی بود.

فکر می کنم بهترین ایده برای خرید چیزهای جدید اینه که اول یک بار با وسیله کار کنیم. (مثلا اگر یکی از دوستان قبلا از این وسیله ها خریده ازش بگیریم و تست کنیم) به تبلیغات و review های خیلی نمی شه اعتماد کرد! من که دیگه اعتماد نخواهم کرد. چیزی که یک انعکاس جزیی در مورد ریدر نامیده شده بود برای من یک فاجعه بود مگه چیزی مثل PS3 که ازش مطمئن باشید. به هر حال امیدوارم خرید های امسال بهتر باشند!

۲ نظر:

  1. fekr mikonam hala ke kolle matlab ro too gooder nemizari,be jaye inke bazdide weblogeto ziadtar koni,kheili az follower hato az dast bedi.
    alan web,web 2.0 e.
    omidvaram zoodtar be halate ghabl bareshgardooni.

    پاسخحذف
  2. هدف من زیاد کردن بازدید وبلاگ نیست. چون نه تبلیغی میکنم اینجا نه تعداد follower برام مهمه. توی یکی از پست های قبلی هم گفته بودم که ریدر فرمت پست ها رو به هم می ریزه. در ضمن میزان مشارکت کامنتی رو کم می کنه و این دو دلیل از این به بعد اینجوری میشه.
    در ضمن فکر می کنم کسی که بخواد مطلب منو بخونه یک کلیک می کنه و صفحه رو میاره!
    این قسمت وب 2.0 رو هم نفهمیدم اصلا چه ربطی داره! به هر حال مرسی به خاطر نظرت ولی تصمیم ندارم به حالت قبلی برگرده.

    پاسخحذف