دوشنبه، شهریور ۳۰، ۱۳۸۸

پروفایل های چندگانه فایرفاکس

امیدوارم که تمامی خوانندگان این وبلاگ با این دو حقیقت موافق باشند که فایرفاکس کند است (زمان بالا آمدن، مصرف حافظه و سایر منابع) و extension های اضافه شده حتی آن را کندتر می کنند. یک راه برای بهبود این مشکل استفاده از پروفایل های فایرفاکس است. ایده پروفایل در فایرفاکس بسیار ساده است. هر پروفایل مجموعه ای از تنظیمات و extension های خاص را در خود نگه می دارد و شما برای کارهای خاص از پروفایل های مخصوص آن استفاده می کنید.

برای مثال چون کار اصلی من توسعه برنامه های تحت وب است و متاسفانه پشتیبانی گوگل کروم از extension های خاص توسعه وب و زبان فارسی هنوز کامل نیست. مجبورم از فایرفاکس استفاده کنم،دو پروفایل زیر را ساخته ام.
  1. پروفایل dev مخصوص کارهای توسعه وب شامل Firebug و GWT. در ماه گذشته که با Flex کار می کردم این پروفایل شامل یک نسخه flash player با قابلیت debug نیز بود. همچنین برای جلوگیری از caching فایل های swf روی دیسک، caching فایرفاکس را غیر فعال کرده بودم.
  2. پروفایل default برای کارهای عادی شامل extension های Scrapbook، DownThemAll، ScribeFire، Gears، Cooliris و غیره.
علاوه بر بهبود عملکرد فایرفاکس این دسته بندی باعث یک جداسازی منطقی extension ها می شود.

پروفایل های فایرفاکس در لینوکس در شاخه .mozilla/firefox قرار دارند. اگر به این شاخه بروید یک پوشه با نام شبیه v8956ch8.default مشاهده می کنید. قسمت اول یک عدد رندم است که فایرفاکس به ابتدای نام پروفایل ها اضافه می کند و سپس نام پروفایل می آید. این پروفایل پیش فرضی است که فایرفاکس پس از اولین اجرا می سازد. شما می توانید نام و آدرس پروفایل ها را از طریق فایل profiles.ini که در .mozilla/firefox قرار دارد تغییر دهید.

برای ساختن یک پروفایل جدید فایرفاکس را با سوییچ -P اجرا کنید: (firefox -P) پس از آن یک پنجره محاوره ای باز می شود که به شما اجاز می دهد پروفایل ها را مدیریت کنید. همچنین می توانید در این پنجره مشخص کنید که فایرفاکس همواره در ابتدای اجرا، این پنجره را به شما نشان دهد تا بتوانید فایرفاکس را با پروفایل های مورد نظر را اجرا کنید. تنها نکته این است که شما نمی توانید در یک لحظه دو فایرفاکس با پروفایل های مجزا را اجرا کنید! البته شاید این کار نیز ممکن باشد و اگر یکی از دوستان در این مورد اطلاع دارد لطفا کامنت بگذارد.

۱ نظر:

  1. با سلام
    ممنون بابت مطلب مفیدت
    من هم به همین مشکل دچار بودم که درحالت عادی خیلی FFم سنگینه . مخصوصا scrapbook که خیلی سنگینه .
    یا علی

    پاسخحذف