سه‌شنبه، شهریور ۲۴، ۱۳۸۸

Leafpad جایگزینی مناسب برای Gedit

Gedit ویرایشگر متن پیش فرض گنوم است و احتمالا اکثر کاربران برای کارهای ساده ویرایشی و خواندن فایل های متنی از آن استفاده می کنند. اولا باید بگویم که من با فلسفه برنامه هایی مثل Gedit که سعی می کنند در یک زمان همه چیز و هیچ چیز باشند مشکل دارم. فلسفه Unix این بوده است که برنامه ها یک کار را انجام دهد و آن را خوب انجام دهد. البته این نکته غیر قابل انکار است که اکثر برنامه ها در حال تکامل هستند و ویژگی های جدید اضافه می کنند ولی معمولا اکثر آن ها از دور رقابت خارج می شوند و تنها تعداد معدودی برنامه همه کاره خوب داریم.

دو موضوع در مورد Gedit به نظر من آزار دهنده هستند. اولی سرعت اجرا و بالا آمدن Gedit است که روی لپ تاپ من حدود ۳ تا ۵ ثانیه طول می کشد و دومی فایل با پسوند ~ که gedit پس از ویرایش فایل می سازد.
من فکر می کنم هدف از برنامه Gedit یک ویرایشگر ساده متنی بوده است و نه یک محیط کامل توسعه. امکانات Tab، هایلات گرامر و plugin های متفاوت با اینکه یک محیط متوسط برای توسعه و ویرایش به وجود می آورند هنوز فاصله زیادی با یک محیط واقعی دارند. مثلا من ترجیح می دهم حتی برای کوچکترین ویرایش فایل های جاوا از Eclipse استفاده کنم تا Gedit.

مدتی که به Ruby و فریمورک Rails علاقه مند شده بودم (ادیتور محبوب برنامه نویسان این زبان Textmate است که تنها برای OS X موجود است) تصمیم گرفتم که عملکرد Gedit را تحت یک تست واقعی ببینم. متاسفانه کار کردن با Gedit در حد یک فاجعه بود و مرا مطئن کرد که این برنامه بدرد توسعه نمی خورد. Vim با Rails Plugin بهترین و موثرترین گزینه برای نوشتن برنامه های Ruby و Rail در Linux است.

پس از مدتی جستجو برنامه ای به اسم Leafpad را پیدا کردم که واسط گرافیکی بسیار ساده ای دارد (شبیه notepad در ویندوز) که برای استفاده در کارهای ساده ایده آل است. دو مشکل عنوان شده در مورد Gedit را ندارد. همچنین من آیکون این برنامه را دوست دارم! در زیر می توانید یک پیش نمایش از این برنامه را ببینید:


به عنوان آخرین توصیه می توانم بگویم استفاده از ابزار درست برای هر کار (Leafpad برای خواندن فایل های README و Vim برای برنامه های Rails) علاوه بر اینکه کارایی و خروجی شما را افزایش می دهد می تواند نشانه اعتراضی به برنامه هایی مثل Gedit باشد که با اضافه کردن ویژگی های بدردنخور برنامه را کندتر و استفاده از آن را پیچیده تر می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر