سه‌شنبه، شهریور ۲۴، ۱۳۸۸

نصب فونت Tahoma در اوبونتو

همانطور که می دانید فونت های آشنای ویندوزی مثل Arial و Verdana در لینوکس وجود ندارند و هنگام مشاهده صفحات وب که از این فونت ها استفاده می کنند، لینوکس از یک فونت مشابه برای نمایش صفحات استفاده می کند. متاسفانه چون کاربران دسکتاپ لینوکس کمتر از یک درصد سهم کل سیستم عامل دسکتاپ را به خود اختصاص می دهند، معمولا طراحان وب اهمیتی به ما نمی دهند!
این مساله در مورد صفحه های فارسی حاد تر است. فونت های معادل لینوکسی برای زبان های لاتین خوب کار می کنند ولی چون اکثر طراحان و برنامه نویسان وب فارسی زبان موجودات نادانی (اگر ترجمه بهتری از کلمه ignorant دارید کامنت بگذارید) هستند (هر چند این موضوع در چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحضه ای داشته و ما به ندرت شاهد سایت هایی با قابلیت ActiveX یا جاوا اسکریپت خاص IE هستیم) و مخاطب خود را کاربران IE فرض می کنند و به عنوان یکی از اثرات جانبی (کمترین اثر این نوع طرز فکر)  طراحی وب سایت ها با ذهنیت فونت های مایکروسافتی صورت می گیرد و برای دیدن سایت ها آنگونه که طراحان آن در ذهن داشته اند باید این فونت های خاص را نصب کنید. (در موارد شدید شما سایت هایی را پیدا می کنید که به جای Unicode از یک Character set ویندوز عربی یا یک ActiveX Component استفاده می کنند و شما قادر به پست فرم ها در این سایت ها با مرورگری غیر از IE نیستید!)

یک بسته به نام msttcorefonts در مخازن اوبونتو وجود دارد که به صورت اتوماتیک فونت های مورد نیاز شما را نصب می کند.
# sudo apt-get install msttcorefonts
متاسفانه این بسته فونت Tahoma را به دلیل برخی مسایل licensing همراه ندارد و باز هم متاسفانه زبان فارسی در صفحات وب با فونت Tahoma به بهترین شکل ممکن دیده می شود (به همین دلیل از این فونت برای وبلاگ خودم استفاده کرده ام) و شما مجبور هستید این فونت را نصب کنید. برای این کار باید ابتدا فونت Tahoma را پیدا کنید. اگر به ویندوز دسترسی دارید این فونت را از پوشه Fonts ویندوز بردارید. راه دیگر دانلود مستقیم این فونت از سایت مایکروسافت از این لینک است.

اگر تصمیم گرفتید که فونت را از سایت مایکروسافت دانلود کنید، باید پس از آن با استفاده ابزار کمکی cabextract آن را باز کرده و فونت با پسوند ttf را بردارید. فونت را در شاخه زیر کپی کنید:
/usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts
البته قابل ذکر است که من فرض کرده ام که شما بسته mscttcorefonts را نصب کرده اید و می خواهید فونت Tahoma را در کنار سایر اعضای خانواده سلطنتی قرار دهید. وگر نه می توانید یک پوشه دلخواه در پوشه truetype ساخته و فونت را آنجا قرار دهید! سپس دستور زیر را اجرا کنید تا فایل های اطلاعات cache  فونت ها دوباره ساخته شود:
# sudo fc-cache -fv
بعد از اجرای این دستور فونت Tahoma در فایرفاکس و سایر برنامه ها قابل استفاده است.

۷ نظر:

  1. سلام دوست عزیز
    من قبلا هم تمامی این کار هایی که شما گفته بودید رو انجام داده بودم ولی متاسفانه در اوبنتو فونت ها با اینکه در استایل بلاگم tahoma تعیین کردم ولی باز هم همون فونت ریز نمایش داده میشه.
    فونت تاهوما رو هم در آدرسی که بالا دادید copy کردم
    لطفا من رو راهنمایی کنید.

    پاسخحذف
  2. سلام متقابل!
    راستش سوال شما خیلی کلی و مبهم است. اگر امکان دارد در مورد مراحل کاری بیشتر توضیح دهید.

    پاسخحذف
  3. سلام
    من فونت تاهوما رو در آدرس
    usr/share/fonts/trutype
    و
    usr/share/fonts
    کپی کردم ، این فونت به لیست فونت های من برای word اضافه میشود ولی در صفحات اینترنتی همان فونت قبلی ریز نمایش داده میشود.
    از کد آپدیت cache هم استفاده کردهام ولی تغییری نمیکند.
    لطفا با من تماس بگیرید :
    http://liveblog.ir/contact
    ممنون.

    پاسخحذف
  4. راستش به نظر من باید فونت Tahoma برای شما کار کند. ممکن است اشکال از cache یا تنظیمات browser شما باشد. توصیه می کنم برای جواب سوال فروم های اوبونتو را جستجو کنید.

    پاسخحذف
  5. سلام
    من لینوکس اوبونتو رو نصب کردم و فقط در هنگام کار با اینترنت به فونت فارسی دسترسی ندارم(گوگل و ..) که فکر کنم باید به طور خودکاراین فونت بر روی سیستم نصب باشد... اگر لطف کنید راه حلی پیشنهاد کنید با تشکر

    پاسخحذف
  6. در اوبونته ۱۰.۱۰ روی فونت دبل کلیک کنید و سپس روی اینستال فونت کلیک کنید... تمام

    پاسخحذف