پنجشنبه، مهر ۰۲، ۱۳۸۸

نوشتن رزومه انگلیسی با Latex

اگر دنبال کار جدیدی می گردید یا می خواهید رزومه خود را برای یک دانشگاه خارجی بفرستید و فکر می کنید بهترین ابزار برای این کار مایکروسافت ورد است با اطمینان به شما می گویم که اشتباه می کنید! Latex به سادگی برای شما یک رزومه با ظاهر حرفه ای می سازد که می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد. resume.pdf را بازکنید کنید تا یک نمونه رزومه ساخته شده با Latex را ببینید. با این که اگر واقع بین بود نمی توان گفت که Latex جایگزین کاملی برای ورد و اوپن آفیس است ولی کارهای روتین مثل نوشتن مقاله ها و نامه های رسمی را بهتر و راحت تر انجام می دهد. در این پست با هم یک رزومه انگلیسی و در پست بعدی یک رزومه فارسی خواهیم ساخت.

قصد من در این پست آموزش Latex نیست. اگر به دنبال یک مقاله آموزشی خوب در مورد Latex هستید Latex Made Easy و پس از آن مستندات موجود در بسته Texlive را ببینید.

اولین گام در استفاده از Latex نصب بسته های texlive است. متاسفانه نسخه texlive موجود در مخازن اوبونتو قدیمی است و بسیاری از الگوها و قالب های جدید تر را پشتیبانی نمی کند. نسخه جاری (۲۰۰۸) آن را می توانید از این آدرس دانلود کنید. متاسفانه حجم دانلود زیاد است!

پس از استخراج فایل iso از آرشیو دانلود شده آن را در یک شاخه mount کنید:
$ sudo mount -o loop texlive2008-20080822.iso ~/texlive/
سپس به شاخه ~/textlive رفته و فایل install-tl را اجرا کنید. پس از خاتمه عملیات، شاخه /usr/local/texlive/2008/bin/i386-linux/ را به PATH اضافه کنید تا فایل های اجرایی Latex از طریق ترمینال قابل دسترسی باشند. حال همه چیز برای نوشتن رزومه آماده است. به شاخه زیر بروید:
/usr/local/texlive/2008/texmf-dist/doc/latex/moderncv/examples/
خروجی Latex یک فایل pdf است. برای آنکه ببینید نتیجه کار شما چگونه خواهد شد فایل های template_en_casual_blue.pdf و template_en_classic_green.pdf را ببینید. moderncv اسم ماژولی است که از آن برای ساختن رزومه استفاده کردیم. این بسته دو قالب رسمی و غیر رسمی ارایه می کند که نتیجه آن را در فایل های pdf بالا دیدید. من قالب رسمی را بیشتر ترجیح می دهم.

حال فایل template_en.tex را در شاخه ~/Documents/resmue کپی کنید تا یک کپی از این فایل برای ویرایش داشته باشید. همچنین تصویر خود را با نام picture.jpg در کنار این فایل قرار دهید. فایل را با ویرایشگر متن مورد علاقه خود باز کنید و ویرایش کنید. توضیحات این فایل به اندازه کافی است و نیازی به توضیح چگونگی ویرایش آن نیست. فقط کافی است مقادیر مورد نظر را جایگزین کنید. برای مثال به جای John اسم خود را قرار دهید و مراقب باشید کلمه های کلیدی Latex (کلمه هایی که با \ شروع می شوند) را دستکاری نکنید. باز هم تاکید می کنم که امکانات Latex بسیار فراتر از ساختن رزومه است و اگر می خواهید با گرامر و ویژگی های آن آشنا شوید Latex Made Easy را ببینید.

پس از انجام تغییرات مورد نظر دستور زیر را در همان شاخه ~/Documents/resmue اجرا کنید:
$ pdflatex template_en.tex
با اجرای این دستور Latex فایل pdf خروجی را می سازد و شما می توانید رزومه خود را مشاهده کنید. همچنین ذکر این نکته ضروری است که texlive برای دو پلتفرم ویندوز و OS X نیز وجود دارد و کاربران آن سیستم ها نیز می توانند از آن استفاده کنند.

۳ نظر:

  1. من توی اوبنتو از texmaker استفاده می کنم.این قالب ها را میشه واسه texmaker استفاده کرد یا الزاما باید texlive را استفاده کنیم؟
    ممنون

    پاسخحذف
  2. Texmaker یک ادیتور Latex محسوب می شود و نه مجموعه بسته ها. سوال شما مثل این می ماند که بپرسیم من از Netbeans برای Java development استفاده می کنم آیا لازم است که JDK هم نصب باشد؟ اگر موقع نصب از مخازن اوبونتو به بسته هایی که همراه Texmaker نصب شده اند دقت کنید متوجه می شوید که بسته های texlive نیز نصب شده اند. اما ورژن texlive نصب شده ۲۰۰۷ است و دردسرهای خاص خود را دارد.

    پاسخحذف
  3. تازه دستم آمد چه سوال احمقانه ای پرسیده ام!
    همون Texmake هم کارم را راه انداخت!
    در هر صورت ممنون از پست مفیدت!

    پاسخحذف